Followers

UMNO ON-LINE

My Blog List

Badrol's List 2

My Blog List

Rangkaian Kami

My Blog List

My Blog List

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Asmaul Husna

Friday, 8 April 2011

10 Manusia paling Kejam Di Dunia Carta 4 hingga 7

7. Ivan IV of Russia

Ivan IV Rusia, juga dikenali sebagai Ivan the Terrible, adalah Grand Duke Muscovy, 1533-1547, dan adalah penguasa pertama Rusia untuk menganggap judul Tsar. Pada tahun 1570, Ivan di bawah kepercayaan bahawa elite kota Novgorod bercadang untuk cacat ke Poland, dan memimpin pasukan untuk menghentikan mereka, pada tarikh 2 Januari. Tentera Ivan membina tembok di sekeliling kota untuk mencegah orang-orang di bandar melarikan diri. Antara 500 dan 1000 orang dikumpulkan setiap hari oleh tentera, lalu diseksa dan dibunuh di depan Ivan dan puteranya. Pada 1581, Ivan memukul anak perempuannya hamil-di-undang-undang untuk memakai pakaian tidak sopan, menyebabkan keguguran. Anaknya, yang juga bernama Ivan, setelah mengetahui ini, terlibat dalam perdebatan sengit dengan ayahnya, yang mengakibatkan Ivan mencolok anaknya di kepala dengan menunjuk kakitangan-nya, menyebabkan (kebetulan) kematian anaknya.

6.Oliver Cromwell

Penaklukan Cromwellian Ireland (1649-1653) merujuk pada pembukaan kembali Ireland oleh kekuatan Parlimen Inggeris, yang dipimpin oleh Oliver Cromwell, semasa Perang Tiga Kerajaan. Konsekuensi dari ini pembukaan (untuk menggantikan kuasa Katolik) adalah 200.000 kematian perang awam daripada kelaparan dan penyakit berkaitan, dan 50 ribu Ireland yang diambil sebagai budak. Cromwell Katolik dianggap sebagai bidaah sehingga penaklukan Ireland adalah Perang Salib moden baginya. Kepahitan yang disebabkan oleh penyelesaian Cromwellian adalah sumber kuat nasionalisme Ireland dari abad ke-17 dan seterusnya. Dia meninggal pada 1658, dan begitu dibenci itu, pada tahun 1661, ia digali dari kubur dan diberi eksekusi Anumerta - mayatnya digantung di rantai di Tyburn, dan dia kemudian dipotong-potong dan nya tetap dilemparkan ke dalam lubang, dengan nya kepala yang dipaparkan pada sebuah tiang luar Westminster Hall selama dua puluh empat tahun ke depan.

5.Jiang Qing

Jiang Qing adalah isteri dari Mao Tse-tung, diktator Komunis China. Melalui manuver pintar, dia berjaya mencapai kedudukan tertinggi kuasa dalam parti komunis (pendek menjadi Presiden). Hal ini diyakini bahawa dia adalah kekuatan pendorong utama di balik Revolusi Budaya China (di mana dia adalah wakil pengarah). Semasa Revolusi Kebudayaan, kegiatan ekonomi banyak yang dihentikan, dan bangunan kuno yang tak terhitung jumlahnya, artifak, barang antik, buku dan lukisan dihancurkan oleh Pengawal Merah. 10 tahun Revolusi Budaya juga membawa sistem pendidikan untuk berhenti virtual, dan intelektual banyak dihantar ke kem penjara. Jutaan orang di China, dilaporkan, telah membatalkan hak asasi mereka semasa Revolusi Kebudayaan. Jutaan juga paksa. Anggaran jumlah korban tewas - orang awam dan Pengawal Merah - dari berbagai sumber Barat Timur sekitar 500,000 pada tahun-tahun sebenarnya dari kekacauan 1966-1969, tetapi beberapa anggaran setinggi 3 juta kematian, dengan 36 juta sedang dianiaya.

4. Pol Pot

Pol Pot adalah pemimpin Khmer Merah dan Perdana Menteri Kemboja, 1976-1979, yang telah secara de facto pemimpin sejak pertengahan 1975. Selama masa kekuasaannya, Pol Pot dikenakan versi ekstrim komunisme agraris di mana semua penduduk kota dipindahkan ke daerah pedalaman untuk bekerja di ladang kolektif dan projek kerja paksa. Kesan gabungan kerja budak, kekurangan gizi, rawatan perubatan miskin dan eksekusi dijangka telah membunuh sekitar 2 juta orang Kemboja (sekitar satu pertiga daripada penduduk). Rezimnya mencapai kemasyhuran khusus untuk singling semua intelektual dan lain "borjuasi musuh" untuk pembunuhan. Khmer Merah melakukan eksekusi massa di lokasi yang dikenali sebagai Killing Fields. Yang dieksekusi dikubur di kuburan massal. Untuk menjimatkan peluru, eksekusi sering dilakukan dengan menggunakan palu, kapak menangani, spade atau buluh runcing.

Bersambung...

Interested for our works and services?
Get more of our update !